Veelgestelde vragen
Waarom loopbaanadvies?
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Wat is de IVB-methodiek?
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Hoe lang is de doorlooptijd van een traject?
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Hoe ziet het plan van aanpak eruit?
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Voor wie is outplacement?
Bij outplacement zijn werkgever en werknemer overeengekomen het dienstverband (op termijn) te beëindigen en dat de werknemer op zoek gaat naar een andere baan buiten de huidige organisatie
Wat is outplacement?
Een Outplacement traject helpt iemand op de weg naar een concrete nieuwe baan.
Hoe lang duurt een modulair traject?
Er zijn een aantal Modulaire Re-integratietrajecten die afzonderlijk ingezet kunnen worden. Een modulair traject duurt maximaal 5 maanden (behalve Begeleiding bij Scholing).
Voor wie is een modulair traject?
Het modulaire traject is bedoeld voor mensen die lange tijd thuis hebben gezeten maar weer (opnieuw) willen gaan meedraaien in de maatschappij. Het traject richt zich op het in beweging komen van de deelnemer zodat de stap naar een betaalde baan of studie gemaakt kan worden.
Hoe lang duur naar werk traject?
Hoe lang een naar werk traject duurt is per persoon verschillend, maar duurt meestal tussen de 6 en 9 maanden. De duur is helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.
Voor wie is naar werk traject?
Als je een Ziektewet-, Arbeidsongeschiktheid- of Wajong-uitkering hebt (of recent hebt gehad) en je wilt de stap richting werk gaan zetten, dan kan UWV voor jou een Naar werk traject inzetten. De insteek is dat je tijdens het doorlopen van het Naar werk traject instroomt in een nieuwe baan. De kosten van een Naar werk traject worden volledig betaald door UWV.
Wat is verschil met 2e spoor?
...
Wat is een naar werk traject
...
Hoe lang duurt loopbaan coaching?
Een loopbaantraject heeft een doorlooptijd van gemiddeld 3 maanden en bestaat uit 6-7 coaching bijeenkomsten van 1,5 uur.
Wat is verschil loopbaan coach en jobcoach?
Het belangrijkste verschil tussen een jobcoach en een loopbaancoach is de focus van hun werk. Een jobcoach richt zich specifiek op mensen met beperkingen of uitdagingen op de arbeidsmarkt, terwijl een loopbaancoach zich richt op het ontwikkelen van de loopbaan van individuen.
Hoe vind ik een re-integratiebureau?
Je hebt de vrijheid om zelf een re-integratiebureau te kiezen. Dit bureau moet wel een contract met het UWV hebben.
Wat houdt loopbaanadvies in?
Loopbaanadvies is de begeleiding die je krijgt van een adviseur om je verder te helpen op werk. Als je niet weet welk vakgebied bij je past, hoe je moet doorgroeien op werk of hoe je de toekomst van je baan voor je ziet, kun je bij een loopbaanadviseur terecht. Door veel vragen te stellen en samen te kijken naar alle mogelijkheden, vinden jullie samen een richting die bij je past. Door met iemand te praten die geheel objectief is, kom je misschien tot nieuwe inzichten.
Voor wie is loopbaan coaching?
Loopbaan coaching is voor iedereen die werkt of wilt gaan werken. Loopbaan coaching is bedoeld om je persoonlijk en professioneel te laten groeien en ontwikkelen binnen je loopbaan.
Vergoeding tijdens een werkfittraject?
Er is geen sprake van loon bij een werkervaringsplaats. Mensen die vanuit een UWV-uitkering een proefplaatsing hebben, behouden hun uitkering. Mensen die vanuit een 2e spoor traject een werkervaringsplaats hebben, behouden het loon (in het 2e ziekte jaar vaak 70%) van de huidige werkgever. Een vergoeding die een werknemer wel kan krijgen tijdens de stageperiode is bijvoorbeeld reiskostenvergoeding.
Wat wordt er van mij als werknemer verwacht in een werkfit traject?
‘Werkfit maken’ gaat altijd uit van je arbeidsmogelijkheden en je vastgestelde belastbaarheid. We houden rekening met veranderingen in jouw medische situatie, die kan natuurlijk veranderen tijdens het traject. Als je start dan wordt wel verwacht dat je het traject afmaakt.
Hoe lang mag een werkervaringsplek duren?
Heb je een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan krijg je gedurende een periode van maximaal 18 maanden begeleiding. Heb je een Ziektewetuitkering? Dan krijg je gedurende een periode van maximaal 6 maanden begeleiding.
Wat is een werkervaringsplek?
Een werkervaringsplek is een soort stageplek, waarbij werkzoekenden nieuwe relevante werkervaring kunnen opdoen, eventueel in een andere beroepsrichting.
Een werkervaringsplaats helpt een werkzoekende:
- Te onderzoeken of deze functie past bij haar of zijn belastbaarheid;
- Arbeidsritme op te bouwen;
- Te ontdekken of er een goede klik is met de organisatie en werkcultuur.
Een werkervaringsplek is een goede optie voor mensen die een 2e spoor re-integratie traject doorlopen, maar ook voor mensen met een UWV uitkering die na langere tijd weer de arbeidsmarkt moeten betreden.
Hoe ziet een werkfittraject eruit?
De aanpak van een werkfit-traject verschilt vaak per re-integratiebureau. Sommige re-integratiebureaus hebben direct een werkplek waar je naar toe kan gaan en waar je in een praktijkgerichte omgeving kan gaan werken aan je persoonlijke doelen. Andere re-integratiebureaus doen dit door middel van persoonlijke gesprekken en gaan daarna op zoek naar een werkervaringsplek bij een werkgever.
Hoelang duurt een werkfit traject?
Het werkfit-traject kan maximaal 18 maanden duren. Dit betekent dat je maximaal 18 maanden hebt om ”werkfit” te worden. Als je werkfit bent kan je in overleg met het UWV of met de gemeente een traject naar werk worden ingezet.
Wat houdt een werkfit traject in?
Een werkfit-traject is een re-integratietraject waarin je langzaam weer de stap gaan maken naar de arbeidsmarkt. Binnen een werkfit-traject wordt er gekeken hoe je werknemersvaardigheden zijn, wat je arbeidsritme is en hoe het is gesteld met je sociale vaardigheden.
Wie initieert een werkfit traject?
Jijzelf samen met het UWV
Voor wie is een werkfit traject
Voor mensen met een WAJONG, Wia of WW-uitkering
Wat is verschil tussen loopbaan coaching en jobcoach?
.....
Met wie spreek ik als ik twijfels of vragen heb over de jobcoach?
Begin door rechtstreeks met de jobcoach te praten om feedback te delen.
Eindigt jobcoaching?
Dit is afhankelijk van de behoefte van het individu. Jobcoaching kan doorgaan als de persoon hiervoor in aanmerking komt en er een aantoonbare behoefte is.
Wat doet een jobcoach niet?
- Jobcoaches voltooien het werk niet voor het individu. We gebruiken strategieën zoals modellering, hand-in-hand-hulp en verbale signalen om de werknemer te helpen, maar we zijn niet verantwoordelijk voor het vervullen van hun taken.
- Spreekt namens het individu of geef berichten door tussen hen en de werkgever. We zijn graag een steun en toeverlaat tijdens gesprekken.
- Voert de eerste training van nieuwe medewerkers uit. De jobcoach observeert en herhaalt de training die door het bedrijf wordt gegeven en die andere nieuwe medewerkers zouden krijgen.
Wat is de meerwaarde van een jobcoach voor iemand met een arbeidsbeperking?
Omdat de jobcoach geen financiële afhankelijkheidsrelatie met werkgever of uitkerende instantie heeft, ervaren medewerkers een lagere drempel om gevoelige onderwerpen te bespreken. De jobcoach biedt zo een vertrouwde omgeving om invloeden vanuit bijvoorbeeld de thuissituatie of medicatie mee te nemen in de begeleiding.
Waarom is samenwerking voor de jobcoach belangrijk?
De jobcoach is de schakel tussen de te begeleide persoon, zijn sociale omgeving en eventueel betrokken instanties. De jobcoach heeft kennis van en ervaring met verschillende doelgroepen, maar weet ook wat begeleiden in een werksetting met zich meebrengt. Hij kent de dynamiek ervan en weet, naast de belangen van de werknemer die hij begeleidt, welke belangen de werkgever heeft. Met beide zal hij altijd goed rekening houden. Daarvoor is goede samenwerking van doorslaggevende waarde.
Waar vindt het jobcoachen plaats?
Het grootste deel van de begeleiding van de externe jobcoach gebeurt op de werkvloer of in de bedrijfsvestiging. Als het handiger of passender is, adviseert de jobcoach om de begeleiding (deels) thuis te laten plaatsvinden. Belangrijk onderdeel van het werk van de externe jobcoach is namelijk om invloeden van buiten de werksituatie mee te nemen in de begeleiding. Succes in het werk is mede afhankelijk van de stabiliteit in de thuissituatie.
Hoe werken jobcoaches onderling en met andere partijen samen?
Erkende jobcoachorganisaties hanteren cliëntvolgsystemen en bewezen methodieken. Externe jobcoaches gebruiken deze onder andere om professioneel samen te werken. De systemen en methodieken maken het bijvoorbeeld mogelijk dat de ene jobcoach de toeleiding doet en een andere de werknemer verder begeleidt. Ze zorgen er ook voor dat jobcoaches gemeenten goed kunnen ondersteunen en informeren. Samen kunnen jobcoachorganisatie en gemeenten zo bijdragen aan betere arbeidsparticipatie van specifieke doelgroepen.
Hoe verantwoord de jobcoach zijn uren?
Jobcoaches registreren hun uren in een cliëntvolgsysteem. Als gemeenten (of andere opdrachtgevers) een overzicht van geregistreerde uren willen, kunnen ze deze te allen tijde opvragen of aan de voortgangsrapportages laten toevoegen. Zo'n urenverantwoording is vergelijkbaar aan het Jobcoachportaal voor declaraties dat het UWV hanteert. In dit urenverantwoordingssysteem verantwoorden externe jobcoaches de uren en activiteiten die ze voor een werknemer hebben uitgevoerd.
Welke methodiek hanteert de jobcoach?
........
Voor welke doelgroep is de inzet van een jobcoach geschikt?
Het beeld dat jobcoaching voornamelijk geschikt is voor werknemers met een lager IQ is niet correct. Jobcoaching kan betrekking hebben op alle lagen van de beroepsbevolking, van mensen met een lagere opleiding tot personen met een academische titel. Begeleiding door een externe jobcoach kan iedereen helpen die een afstand tot de arbeidsmarkt heeft, wat de oorzaak daarvan ook is. Vaak gaat het om mensen die vallen onder de Participatiewet, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). De mogelijke oorzaken voor een afstand tot de arbeidsmarkt zijn zeer divers. Het kan komen door een psychische aandoening of een laag IQ, maar ook door sociale omstandigheden of fysieke beperkingen. Elke jobcoach heeft zijn eigen specialisme dat samenhangt met een of meer van deze oorzaken. Voor succesvolle duurzame plaatsing is het belangrijk om de juiste jobcoach voor een medewerker te vinden. De jobcoachorganisatie zorgt ervoor dat deze match er is.
Hoe kom je vanuit een casus bij de juiste jobcoach?
Neem contact op met een jobcoachorganisatie en beschrijf de ondersteuningsvraag die je hebt. Op basis van de hulpvraag bepaalt de jobcoachorganisatie welke jobcoach past bij de problematiek van de te begeleiden persoon. Jobcoachorganisaties hebben meestal meerdere specialisten in dienst. Heeft een organisatie een vereist specialisme niet in huis, dan schakelt hij zijn netwerk in om de juiste jobcoach te vinden.
Is de jobcoach er alleen voor de medewerker?
Nee, jobcoach is er niet alleen voor de medewerker. Hij helpt ook de directe werkomgeving, zoals collega’s, leidinggevenden en werkgever. De jobcoach informeert hen over hoe om te gaan met de werknemer. Hij vertelt hun welke kwaliteiten en kennis de werknemer heeft en wat diens leerpunten en eventuele valkuilen zijn.
Wat weet de jobcoach van de structuur in een bedrijf en de taken die er moeten worden uitgevoerd?
De jobcoach is ervaren in het plaatsen, inwerken en begeleiden van medewerkers bij diverse bedrijven. Hij heeft zich gespecialiseerd in het maken van de juiste match tussen werkzoekende en werkgever. Want bij een goede match is de kans op succes het grootst en het aantal benodigde begeleidingsuren het kleinst. De jobcoach gaat altijd eerst met de werkgever en collega’s in gesprek. Zo krijgt hij een goed beeld van het bedrijf, de sfeer die er heerst en de werkzaamheden die een medewerker moet uitvoeren. Op basis van deze analyse koppelt hij de kwaliteiten en kennis van de werkzoekende aan de wensen en eisen van de werkgever. Vervolgens stelt hij samen met werknemer en werkgever een begeleidingsplan op. Tijdens de begeleiding werkt de jobcoach met alle betrokkenen samen om de match te verduurzamen en optimaliseren. Hierin staat het door ontwikkelen van de werknemersvaardigheden, zoals samenwerken, verantwoordelijkheid, klantgerichtheid en communicatie, centraal.
Wat is het verschil tussen interne en externe jobcoach?
De interne jobcoach is vaak een collega op de werkvloer, in dienst bij dezelfde werkgever, die een medewerker begeleidt bij het uitvoeren van diens taken. Interne jobcoaching is dus feitelijk een vorm van werkbegeleiding die enkel of vooral is gericht op de werknemer.
De externe jobcoach is werkzaam bij een (door UWV) erkende of gecertificeerde jobcoachorganisatie en heeft dus geen financiële afhankelijkheidsrelatie met de werkgever of uitkerende instantie. Daardoor kan hij veel meer dan de interne jobcoach een vertrouwde omgeving bieden om gevoelige zaken aan te kaarten. De externe jobcoach heeft daarnaast specifieke kennis over een of meerdere kwetsbare doelgroepen, meestal opgedaan bij een relevante hbo- of universitaire opleiding. Ook heeft hij ruime werkervaring met deze doelgroepen en ondersteunt hij werknemers volgens (elementen van) bewezen methodieken.
Re-integratietrajecten & Jobcoaching
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een passende (betaalde) baan om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage in leveren.
Voor iemand met een uitkering vanuit het UWV kan het zijn dat er nog de nodige stappen moeten worden gezet om daarvoor écht helemaal klaar te zijn en ook daadwerkelijk aan de slag te kunnen.
Om dit doel te bereiken heb je mogelijk recht op begeleiding vanuit een re-integratietraject of door middel van jobcoaching bij en door de coaches van Deltawerkers. Hieronder vind je meer informatie over onze mogelijkheden en aanpak voor verschillende re-integratietrajecten en jobcoaching.
Modulair traject Participatie Interventie
Onze coaches helpen jou op professionele wijze om via dit traject weer kleine behapbare stappen op de participatieladder te zetten richting meer welzijn. We onderzoeken samen met jou wat er nodig is om weer op een positieve manier vooruit te kijken en te bouwen aan meer (zelf)vertrouwen. Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk “modulair traject” uniek.
Het gaat binnen dit type traject met name om het weer opbouwen van je vertrouwen en van je intrinsieke motivatie om in beweging te komen, het ondersteunen bij door jou ervaren belemmeringen, het bieden van handvaten en concrete stappen om actiever te worden in het uitbreiden van je sociale contacten. Dit alles in behapbare kleine stappen. Het uiteindelijk doel is om jou weer meer te laten participeren in de samenleving, door middel van een breder sociaal netwerk en op deze wijze jouw welzijn te vergroten. De duur van dit traject is maximaal 5 maanden.
Modulair traject Bevorderen Maatschappelijke Deelname
Onze coaches helpen jou op professionele wijze om via dit traject weer kleine behapbare stappen op de participatieladder te zetten richting meer welzijn. We onderzoeken samen met jou wat er nodig is om weer op een positieve manier vooruit te kijken en te bouwen aan meer (zelf)vertrouwen. Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk “modulair traject” uniek.
Het gaat binnen dit type traject om het stimuleren en ondersteunen bij het verkrijgen van meer zelfvertrouwen en weerbaarheid, zodat jij weer invloed kan hebben op het veranderen van je huidige situatie. Van belang hierbij is het leren stellen van je eigen grenzen en het vergroten van je belastbaarheid. Gedurende dit traject wordt er samen met jou gezocht naar een regelmatige invulling van de dag (vrijwilligerswerk, dagbesteding of iets soortgelijks) van één of meerdere dagdelen per week. Je wordt actiever, komt (weer) tussen de mensen en zal mogelijk ook het nut inzien om uiteindelijk weer aan het werk te kunnen gaan binnen jouw mogelijkheden. Het uiteindelijke doel van dit traject is dat je weer deelneemt aan gestructureerde maatschappelijke activiteiten. De duur van dit traject is maximaal 5 maanden.
Modulair traject Begeleiding bij Opleiding/Studie
Onze coaches helpen jou op professionele wijze om via dit traject weer kleine behapbare stappen op de participatieladder te zetten richting meer welzijn. We onderzoeken samen met jou wat er nodig is om weer op een positieve manier vooruit te kijken en te bouwen aan meer (zelf)vertrouwen. Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk “modulair traject” uniek.
Scholing kan noodzakelijk zijn om weer aan het werk te komen. Begeleiding en ondersteuning door een coach om de kans op het door jou volhouden en behalen van de opleiding te vergroten, kan hierin noodzakelijk zijn. We bekijken samen met jou welke studievorm het beste past en we ondersteunen je bij het volgen van scholing om voortijdige uitval te voorkomen. Zo ondersteunen we je bijvoorbeeld bij het bieden van structuur, het doseren van de energie en het plannen van de opleiding. We geven je de tools om de opleiding of cursus met succes af te kunnen ronden. Het doel van dit traject is dat je de opleiding succesvol afrond óf dat er een duidelijk beeld is waarom je hierin niet geslaagd bent. De duur van dit traject is afhankelijk van de duur van de opleiding en de coaching behoefte.
Werkfit Maken traject
Het doel van het Werkfit Maken traject is dat de jij weer klaar bent om aan het werk te kunnen. Dit betekent niet dat alle belemmeringen zijn weggenomen. De focus is meer komen te liggen op wat wel mogelijk is en het leren omgaan met je belemmeringen binnen arbeid. Na het Werkfit Maken traject kun jij op zoek naar betaald werk, eventueel met behulp van een Naar Werk traject of scholing. Onze ervaring leert dat veel cliënten al tijdens een Werkfit Maken traject hervatten in betaalde arbeid, ondanks dat dit niet het hoofddoel van een Werkfit Maken traject is.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk Werkfit Maken traject uniek. Desondanks zullen deze trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Versterken van de werknemersvaardigheden
Het is belangrijk om te weten wat er van je wordt verwacht als werknemer (gedrag, communicatie, normen & waarden, de basisvaardigheden van een goede werknemer e.d.). Wanneer mensen al wat langer uit het arbeidsproces zijn of nog nooit betaald werk hebben gedaan, is dit een belangrijk onderdeel binnen de coaching om een uiteindelijke stage, proefplaatsing, werkervaringsplek of dienstverband te doen slagen.
Verbeteren van de persoonlijke effectiviteit
Tijdens dit onderdeel gaat het om het leren omgaan met de ontstane uitdagingen en belemmeringen. Het kan hierbij gaan om belemmeringen in de directe persoonlijke sfeer, als ook in jouw omgeving indien dit laatste belemmerend voor je werkt. Door persoonlijke coaching wordt de focus meer en meer gelegd op jouw kansen en mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Wat lukt wel of zou kunnen gaan lukken? Je fysieke en psychische weerbaarheid wordt verhoogd. Als gevolg hiervan zal je persoonlijke effectiviteit verbeteren, waardoor er weer een positieve focus komt op het uiteindelijk hervatten in betaald werk.
In beeld brengen arbeidsmarktpositie
Bij het in beeld brengen van de arbeidsmarktpositie is het de bedoeling om weer een realistisch beeld te krijgen van je eigen interesses en competenties in combinatie met de meer kansrijke mogelijkheden die de arbeidsmarkt hiervoor biedt.
Om een duidelijk beeld te kunnen vormen worden meestal een aantal interesse-, competentie- en drijfveren testen ingezet. Deze bieden vaak een goede kapstok voor je persoonlijke coaching door de coach van Deltawerkers en kunnen worden gekoppeld aan een beroepen-, opleidingen-, en vacature database. Uiteindelijk worden hierin voor jouw passende en kansrijke zoekrichtingen bepaald, zodat de vervolgactiviteiten daar effectief op kunnen worden afgestemd.
Binnen een Werkfit Maken traject kan op een soortgelijke wijze ook worden onderzocht of het zelfstandig ondernemerschap bij iemand past en voldoende kansen op de arbeidsmarkt biedt. Onze kennis van de regionale arbeidsmarkt, het zelfstandig ondernemerschap en concrete vacatures bij individuele werkgevers spelen een cruciale rol bij dit onderdeel.
Training sollicitatievaardigheden en netwerken
Door de coach worden de reeds bij jou aanwezige sollicitatievaardigheden geïnventariseerd. Vervolgens wordt er op basis hiervan bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan vacature analyse, het CV, het schrijven van een passende sollicitatiebrief/motivatie (open en direct), digitale vacature platformen, digitaal solliciteren, telefonische en persoonlijke presentatie en het voeren van sollicitatiegesprekken.
De coach ondersteunt jou ook bij het in kaart brengen van je netwerk en het wegnemen van barrières tijdens het netwerken. Naast het persoonlijk bekend maken van de zoekvraag binnen je netwerk kan het optimaal inrichten en inzetten van social media ook een onderdeel van de coaching zijn.
Werkervaringsplek, proefplaatsing of stage
Werkervaringsplekken, proefplaatsingen of stages zijn vaak een belangrijk onderdeel binnen een Werkfit Maken traject. Je bent dan met behoud van uitkering werkzaam bij een werkgever om onder andere te bepalen of het specifieke werk passend is bij je interesses en competenties, om binnen een praktijksituatie te werken aan je werknemersvaardigheden en persoonlijke effectiviteit en om binnen een werksituatie je belastbaarheid te toetsen en langzaam uit te bouwen. Nuttige instrumenten om samen mee te bepalen wat er wel mogelijk is.
De coach van Deltawerkers gaat samen met jou op zoek naar dergelijke plekken. Uiteraard ook binnen het netwerk van Deltawerkers. De coach biedt je ondersteuning op maat bij het voorbereiden en eventueel voeren van concrete gesprekken met werkgevers. Hierbij ligt de focus op presentatie en het goed kunnen verwoorden van de eigen kwaliteiten, valkuilen, capaciteiten en passie voor de betreffende functie. Daarnaast ondersteunt de coach zowel jou als de werkgever tijdens de duur van een werkervaringsplek, proefplaatsing of stage.
Een Werkfit Maken traject duurt maximaal 18 maanden.
Naar Werk traject
Een Naar Werk traject is een re-integratietraject dat kan worden toegekend voor mensen die extra begeleiding nodig hebben in het daadwerkelijk vinden van een passende betaalde baan. Onze coaches helpen jou op professionele wijze om via dit type traject weer daadwerkelijk toe te treden tot de arbeidsmarkt. We onderzoeken samen wat er nodig is om (weer) sollicitatievaardig te worden en de kans op werk te vergroten.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk Naar Werk traject uniek. Desondanks zullen de diverse trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Testen of assessments
Tijdens dit onderdeel worden door jou - indien nodig - diverse testen op een digitaal portaal gedaan (al dan niet met directe ondersteuning van de coach). De uitkomsten van deze testen geven inzicht in je persoonskenmerken, drijfveren, interesses, competenties en arbeidsmarktmogelijkheden en komen bij de andere activiteiten binnen dit traject meer dan goed van pas.
Sollicitatietraining
Door de coach worden de reeds bij jou aanwezige sollicitatievaardigheden geïnventariseerd. Vervolgens wordt er op basis hiervan bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan vacature analyse, het CV, het schrijven van een passende sollicitatiebrief/motivatie (open en direct), digitale vacature platformen, digitaal solliciteren, presentatie telefonisch en persoonlijk en het voeren van sollicitatiegesprekken.
Begeleiding bij sollicitatiegesprekken
De coach biedt je ondersteuning op maat bij het voorbereiden en eventueel voeren van concrete sollicitatiegesprekken. Hierbij ligt de focus op presentatie en het goed kunnen verwoorden van je eigen kwaliteiten, valkuilen, capaciteiten en passie voor de betreffende functie.
Netwerktraining en profileren
Het is alom bekend dat veel werkzoekenden uiteindelijk passend werk vinden via hun eigen netwerk. De spreekwoordelijke “kruiwagen”. Hier wordt door velen vaak nog te weinig gebruik van gemaakt. De coach ondersteunt je bij het in kaart brengen van je netwerk en het wegnemen van barrières tijdens het netwerken. Naast het persoonlijk bekend maken van je zoekvraag binnen je netwerk kan het optimaal inrichten en inzetten van social media ook een onderdeel van de coaching zijn.
Jobhunten
Uiteraard zal de coach van Deltawerkers zelf ook actief voor je “jobhunten”. Zowel binnen het eigen bedrijvennetwerk van de coach als op vacatures die de coach voor je heeft gezocht en gevonden. Afhankelijk van jouw situatie en mogelijkheden neem jij of neemt de coach hierover contact op met de organisatie waar (mogelijk) een passende vacature open staat.
Ondersteuning bij zelfstanding ondernemerschap (ZZP)
Als jij concreet overweegt als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan en je hierin begeleiding kunnen gebruiken, wordt door de coaches van Deltawerkers specifieke begeleiding geboden. Deze coaching bestaat globaal uit drie onderdelen:
- Ondersteuning bij het verkennen van het ondernemersidee en het voorbereiden van het ondernemersplan;
- Ondersteuning bij het schrijven en toetsen van het ondernemersplan;
- Ondersteuning bij het daadwerkelijk realiseren van het ondernemersplan, starten als zelfstandige.
Een Naar Werk traject duurt maximaal 9 maanden.
Jobcoaching
Een jobcoach ondersteunt jou in het zo goed als mogelijk uitvoeren van je functie en het behouden van je baan bij de werkgever. De begeleiding vindt met name op het werk plaats en is in iedere situatie gebaseerd op maatwerk. Een jobcoach kan bijvoorbeeld coachen in het aanleren van nieuwe vaardigheden, het structureren van de werkzaamheden, het verbeteren van de onderlinge communicatie of het beter leren samenwerken. Daarnaast onderhoudt de jobcoach in samenspraak met jou contact met je sociaal netwerk en eventueel andere bij jou betrokken (zorg)professionals om goed samen te kunnen werken.
Op basis van jouw persoonlijke situatie, de werkomgeving, je mogelijkheden en de organisatie wordt een jobcoachaanvraag inclusief de te bereiken (tussen)doelen opgesteld. De inzet van jobcoaching is altijd gericht op het vergroten van jouw zelfstandig functioneren en je leidinggevende en collega’s in het overnemen van de resterende begeleidende rol. Uiteindelijk resulterend in een volledig passende werkomgeving en een duurzame arbeidsrelatie voor jou en je werkgever.
De coaching is zowel op jou als op de werkgever gericht. De duur waarbinnen de (tussen)doelen kunnen worden bereikt is per situatie verschillend en afhankelijk van de mogelijkheden. Ondanks het maatwerk dat een jobcoachtraject vereist, wordt binnen ieder jobcoachtraject in meer of mindere mate coaching verleend op de volgende aspecten:
- Introductie op de werkplek;
- Structureren van het werk;
- Vergroten werknemersvaardigheden (o.a. zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, flexibiliteit, stabiliteit, kwaliteit en initiatief);
- Inwerken en trainen;
- Opsporen en verhelpen van verstoringen in de arbeidssituatie;
- Begeleiden en meewerken op het werk;
- Begeleiding in de thuissituatie voor zover werk gerelateerd;
- Voorkomen van uitval, bevorderen terugkeer;
- Begeleiden van de direct leidinggevende;
- Evaluatie van de werkafspraken (tussen deelnemer en werkgever);
- Coördinatie van activiteiten gericht op voortzetting van het contract.
Onze ervaring leert dat de bovenstaande aanpak vrijwel altijd mooie succesverhalen oplevert in het duurzaam bij elkaar brengen en houden van werkgevers en werknemers. Jobcoaching kan overigens zowel bij aanvang van het dienstverband worden aangevraagd als tijdens het dienstverband, wanneer blijkt dat de inzet van een jobcoach alsnog gewenst is.
Uitkering van Gemeente?
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een passende (betaalde) baan om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage in leveren. Voor iemand met een uitkering vanuit de Participatiewet of die anderzijds onder de “zorgplicht” van de gemeente valt, kan het zijn dat er nog de nodige stappen moeten worden gezet om daarvoor helemaal klaar te zijn en ook daadwerkelijk aan de slag te gaan in een betaalde passende baan. Om dit doel te bereiken kun je gebruik maken van de re-integratietrajecten en de jobcoaching die Deltawerkers kan bieden.
Onze aanpak in re-integratietrajecten
Het doel van deze re-integratietrajecten is dat jij weer klaar bent om aan het werk te kunnen. Dit betekent niet dat alle belemmeringen zijn weggenomen. De focus is meer komen te liggen op wat er voor jou wel mogelijk is en het leren omgaan met je belemmeringen. Vervolgens kan actief en concreet gezocht worden naar een passende betaalde baan binnen het brede netwerk van de coaches van Deltawerkers. Wij werken op dit vlak samen met diverse gemeenten in Noord Nederland.
Onze coaches helpen jou op professionele wijze om via deze trajecten uiteindelijk weer klaar zijn om daadwerkelijk toe te treden tot de arbeidsmarkt in passend betaald werk. We onderzoeken samen wat er nodig is om deze gewenste situatie te bereiken en gaan daar samen met jou actief mee aan de slag.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk re-integratietraject uniek. Desondanks zullen onze trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Onze aanpak in jobcoaching
Een jobcoach ondersteunt jou in het zo goed als mogelijk uitvoeren van je functie en het behouden van je baan bij de werkgever. De begeleiding vindt met name op het werk plaats en is in iedere situatie gebaseerd op maatwerk. Een jobcoach kan bijvoorbeeld coachen in het aanleren van nieuwe vaardigheden, het structureren van de werkzaamheden, het verbeteren van de onderlinge communicatie of het beter leren samenwerken. Daarnaast onderhoudt de jobcoach in samenspraak met jou contact met je sociaal netwerk en eventueel andere bij jou betrokken professionals om goed samen te kunnen werken.
Op basis van jouw persoonlijke situatie, de werkomgeving, je mogelijkheden en de organisatie wordt een jobcoachaanvraag inclusief de te bereiken (tussen)doelen opgesteld. De inzet van jobcoaching is altijd gericht op het vergroten van jou zelfstandig functioneren en je leidinggevende en collega’s in het overnemen van de resterende begeleidende rol. Uiteindelijk resulterend in een volledig passende werkomgeving en een duurzame arbeidsrelatie voor jou en je werkgever.
De coaching is zowel op jou als op de werkgever gericht. De duur waarbinnen de (tussen)doelen kunnen worden bereikt is per situatie verschillend en afhankelijk van de mogelijkheden. Ondanks het maatwerk dat een jobcoachtraject vereist, wordt binnen ieder jobcoachtraject in meer of mindere mate coaching verleend op de volgende aspecten:
- Introductie op de werkplek;
- Structureren van het werk;
- Vergroten werknemersvaardigheden (o.a. zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, flexibiliteit, stabiliteit, kwaliteit en initiatief);
- Inwerken en trainen;
- Opsporen en verhelpen van verstoringen in de arbeidssituatie;
- Begeleiden en meewerken op het werk;
- Begeleiding in de thuissituatie voor zover werk gerelateerd;
- Voorkomen van uitval, bevorderen terugkeer;
- Begeleiden van de direct leidinggevende;
- Evaluatie van de werkafspraken (tussen deelnemer en werkgever);
- Coördinatie van activiteiten gericht op voortzetting van het contract.
Onze ervaring leert dat de bovenstaande aanpak vrijwel altijd mooie succesverhalen oplevert in het duurzaam bij elkaar brengen en houden van werkgevers en werknemers. Jobcoaching kan overigens zowel bij aanvang van het dienstverband worden aangevraagd als tijdens het dienstverband, wanneer blijkt dat de inzet van een jobcoach alsnog gewenst is.
Waarom een Werkfit Maken traject?
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een passende (betaalde) werkplek om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage in leveren. Wanneer iemand met een ZW-, Wajong- of WIA-uitkering de intentie heeft om de arbeidsmarkt weer te betreden, kan het zijn dat er nog de nodige stappen moeten worden gezet om daarvoor helemaal klaar te zijn (werkfit te worden) en de arbeidsmarkt daadwerkelijk weer te betreden. Begeleiding van een coach door middel van een Werkfit Maken traject kan hierin noodzakelijk zijn om deze stappen te kunnen zetten en de benodigde persoonlijke ontwikkeling te bereiken.
Wat is een Werkfit Maken traject?
Een Werkfit Maken traject is een re-integratietraject dat kan worden toegekend door UWV voor mensen die extra begeleiding nodig hebben in het bereiken van een persoonlijke situatie, waarbij het weer realistisch en mogelijk is om op zoek te gaan naar passend werk. Door middel van coaching wordt op een professionele basis methodische ondersteuning geboden aan deze mensen. Samen worden weer proactief de benodigde stappen gezet in het versterken van de werknemersvaardigheden, het verbeteren van de persoonlijke effectiviteit en het in beeld brengen van de individuele arbeidsmarktpositie.
Het gaat hierbij om mensen met psychische, verstandelijk, sociale of fysieke uitdagingen ten aanzien van het deelnemen aan de arbeidsmarkt die een Wajong-, WAO-, WIA-, WAZ-, of ZW-uitkering van UWV ontvangen.
Het doel van het Werkfit Maken traject is dat de cliënt weer klaar is om aan het werk te kunnen. Dit betekent niet dat alle belemmeringen zijn weggenomen. De focus is meer komen te liggen op wat wel mogelijk is en het leren omgaan met zijn of haar belemmeringen binnen arbeid. Na het Werkfit Maken traject kan de cliënt op zoek naar betaald werk, eventueel met behulp van een Naar Werk traject of scholing. Onze ervaring leert dat veel cliënten al tijdens een Werkfit Maken traject hervatten in betaalde arbeid, ondanks dat dit niet het hoofddoel van een Werkfit Maken traject is.
Onze aanpak
Onze coaches helpen de cliënt op professionele wijze om via deze trajecten uiteindelijk weer klaar te zijn om daadwerkelijk toe te treden tot de arbeidsmarkt in passende arbeid. We onderzoeken samen wat er nodig is om deze gewenste situatie te bereiken en gaan daar samen met de cliënt actief mee aan de slag.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk Naar Werk traject uniek. Desondanks zullen de diverse trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Versterken van de werknemersvaardigheden
Het is belangrijk om te weten wat er van je wordt verwacht als werknemer (gedrag, communicatie, normen & waarden, de basisvaardigheden van een goede werknemer e.d.). Wanneer mensen al wat langer uit het arbeidsproces zijn of nog nooit betaald werk hebben gedaan, is dit een belangrijk onderdeel binnen de coaching om een uiteindelijke stage, proefplaatsing, werkervaringsplek of dienstverband te doen slagen.
Verbeteren van de persoonlijke effectiviteit
Tijdens dit onderdeel gaat het om het leren omgaan met de ontstane uitdagingen en belemmeringen. Het kan hierbij gaan om belemmeringen in de directe persoonlijke sfeer, als ook in de omgeving van de cliënt indien dit laatste belemmerend werkt voor de cliënt. Door persoonlijke coaching wordt de focus meer en meer gelegd op kansen en mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Wat lukt wel of zou kunnen gaan lukken? De fysieke en psychische weerbaarheid van de cliënt wordt verhoogd. Als gevolg hiervan zal de persoonlijke effectiviteit verbeteren, waardoor er weer een positieve focus komt op het uiteindelijk hervatten in betaald werk.
In beeld brengen arbeidsmarktpositie
Bij het in beeld brengen van de arbeidsmarktpositie is het de bedoeling om weer een realistisch beeld te krijgen van de eigen interesses en competenties in combinatie met de meer kansrijke mogelijkheden die de arbeidsmarkt hiervoor biedt.
Om een duidelijk beeld te kunnen vormen, worden meestal een aantal interesse-, competentie- en drijfveren testen ingezet. Deze bieden vaak een goede kapstok voor de persoonlijke coaching door de coach van Deltawerkers en kunnen worden gekoppeld aan een beroepen-, opleidingen-, en vacature database. Uiteindelijk worden hierin voor de cliënt passende en kansrijke zoekrichtingen bepaald, zodat de vervolgactiviteiten daar effectief op kunnen worden afgestemd.
Binnen een Werkfit Maken traject kan op een soortgelijke wijze ook worden onderzocht of het zelfstandig ondernemerschap bij iemand past en voldoende kansen op de arbeidsmarkt biedt. Onze kennis van de regionale arbeidsmarkt, het zelfstandig ondernemerschap en concrete vacatures bij individuele werkgevers spelen een cruciale rol bij dit onderdeel.
Training sollicitatievaardigheden en netwerken
Door de coach worden de reeds bij cliënt aanwezige sollicitatievaardigheden geïnventariseerd. Vervolgens wordt er op basis hiervan bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan vacature analyse, het CV, het schrijven van een passende sollicitatiebrief/motivatie (open en direct), digitale vacature platformen, digitaal solliciteren, telefonische en persoonlijke presentatie en het voeren van sollicitatiegesprekken.
De coach ondersteunt de cliënt ook bij het in kaart brengen van zijn of haar netwerk en het wegnemen van barrières tijdens het netwerken. Naast het persoonlijk bekend maken van de zoekvraag binnen het netwerk kan het optimaal inrichten en inzetten van social media ook een onderdeel van de coaching zijn.
Werkervaringsplek, proefplaatsing of stage
Werkervaringsplekken, proefplaatsingen of stages zijn vaak een belangrijk onderdeel binnen een Werkfit Maken traject. De cliënt is dan met behoud van uitkering werkzaam bij een werkgever om onder andere te bepalen of het specifieke werk passend is bij de interesses en competenties van de cliënt, om binnen een praktijksituatie te werken aan werknemersvaardigheden en persoonlijke effectiviteit en om binnen een werksituatie de belastbaarheid van de cliënt te toetsen en langzaam uit te bouwen. Nuttige instrumenten om samen mee te bepalen wat er wel mogelijk is voor de cliënt.
De coach van Deltawerkers gaat samen met de cliënt op zoek naar dergelijke plekken. Uiteraard ook binnen het netwerk van Deltawerkers. De coach biedt de cliënt ondersteuning op maat bij het voorbereiden en eventueel voeren van concrete gesprekken met werkgevers. Hierbij ligt de focus op presentatie en het goed kunnen verwoorden van de eigen kwaliteiten, valkuilen, capaciteiten en passie voor de betreffende functie. Daarnaast ondersteunt de coach zowel de cliënt als de werkgever tijdens de duur ven een werkervaringsplek, proefplaatsing of stage.
Een Werkfit Maken traject duurt maximaal 18 maanden en wordt gefinancierd door UWV. Diverse gemeenten bieden soortgelijke trajecten aan voor mensen die vallen onder de Participatiewet. Er zijn gemeenten die dit zelf uitvoeren en gemeenten die hiervoor externe partijen als Deltawerkers inschakelen.
Waarom een Tweede Spoor traject?
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een passende (betaalde) werkplek om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage in leveren.
Wanneer een medewerker door ziekte of beperkingen niet kan terugkeren in zijn of haar huidige functie, is het essentieel om te kijken naar mogelijkheden buiten de eigen organisatie. Dit proces, bekend als Tweede Spoor re-integratie, is niet alleen een wettelijke verplichting voor werkgevers, maar biedt ook werknemers de kans om hun loopbaan voort te zetten in een passende werkomgeving.
Wat is een Tweede Spoor traject?
Een Tweede Spoor traject richt zich op het coachen van de medewerker naar passend werk bij een andere werkgever. Dit traject wordt ingezet wanneer terugkeer in de eigen functie of binnen de eigen organisatie niet mogelijk is. Het doel is om, met professionele ondersteuning, de medewerker te helpen bij het vinden van een nieuwe, duurzame werkplek die aansluit bij zijn of haar mogelijkheden, talenten en ambities.
Onze aanpak
Onze coaches helpen de medewerker op professionele wijze om via deze trajecten uiteindelijk weer klaar te zijn om daadwerkelijk toe te treden tot de arbeidsmarkt in nieuwe passende arbeid. We onderzoeken samen wat er nodig is om deze gewenste situatie te bereiken en gaan daar samen met de medewerker actief mee aan de slag.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk Tweede Spoor traject uniek. Desondanks zullen de diverse trajecten ook vanwege wettelijke verplichtingen (Wet Verbetering Poortwachter) overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
- Intake en analyse: Een grondige kennismaking om de situatie, mogelijkheden en wensen van de medewerker in kaart te brengen.
- Oriëntatie en ontwikkeling:
- Loopbaanoriëntatie en arbeidsmarktverkenning.
- Beroepenoriëntatie en beroepskeuzetesten.
- Versterken van sollicitatievaardigheden en netwerkactivatie.
- Bezwaren uitsluiten en acceptatie van “verlies”
- Arbeidsmarktbenadering:
- Actief zoeken naar passende vacatures.
- Begeleiding bij sollicitaties en inzet van ons uitgebreide netwerk.
- Mogelijkheid tot stages of werkervaringsplaatsen ter bevordering van de belastbaarheid en oriëntatie.
- Plaatsing en nazorg:
- Ondersteuning bij de start in de nieuwe functie.
- Nazorg om de duurzaamheid van de plaatsing te waarborgen.
Voor werknemers
Een Tweede Spoor traject biedt de kans om, met professionele coaching, nieuwe mogelijkheden te ontdekken en een passende werkomgeving te vinden. Wij ondersteunen je in elke stap naar een nieuwe, duurzame functie die aansluit bij uw capaciteiten en ambities.
Waarom Deltawerkers?
- Maatwerk: ieder traject is afgestemd op de unieke situatie van de medewerker.
- Ervaring en expertise: onze coaches hebben ruime ervaring in re-integratie en beschikken over een uitgebreid regionaal netwerk.
- Transparantie en communicatie: wij houden zowel werkgever als werknemer op de hoogte van de voortgang.
Samen streven we naar een succesvolle en duurzame terugkeer op de arbeidsmarkt. Samen werken aan kansen!
Waarom een Naar Werk traject?
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een passende (betaalde) werkplek om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage in leveren. Wanneer iemand met een ZW-, Wajong- of WIA-uitkering wel weer voldoende “werkfit” is om de arbeidsmarkt te betreden, maar nog wel wat extra begeleiding kan gebruiken om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen, kan een Naar Werk traject een zeer welkom instrument zijn om dit te doen slagen.
Wat is een Naar Werk traject?
Een Naar Werk traject is een re-integratietraject dat kan worden toegekend door UWV voor mensen die extra begeleiding nodig hebben in het daadwerkelijk vinden van een passende betaalde baan. Door middel van coaching wordt op een professionele basis methodische ondersteuning geboden aan deze mensen. Samen worden weer proactief de benodigde stappen gezet op de (digitale) arbeidsmarkt om het doel van passend betaald werk te bereiken. Dit kan zowel werk in loondienst als werk als zelfstandig ondernemer betreffen.
Het gaat hierbij om mensen met psychische, verstandelijke, sociale of fysieke uitdagingen ten aanzien van het deelnemen aan de arbeidsmarkt die een Wajong-, WAO-, WIA-, WAZ-, of ZW-uitkering van UWV ontvangen.
Onze aanpak
Onze coaches helpen de cliënt op professionele wijze om via deze trajecten weer daadwerkelijk toe te treden tot de arbeidsmarkt in passende arbeid. We onderzoeken samen wat er nodig is om (weer) sollicitatievaardig te worden en de kans op werk te vergroten.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk Naar Werk traject uniek. Desondanks zullen de diverse trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Testen of assessments
Tijdens dit onderdeel worden - indien nodig - diverse testen op een digitaal portaal gedaan (al dan niet met directe ondersteuning van de coach). De uitkomsten van deze testen geven inzicht in de persoonskenmerken, drijfveren, interesses, competenties en arbeidsmarktmogelijkheden van de cliënt en komen bij de andere activiteiten binnen dit traject meer dan goed van pas.
Sollicitatietraining
Door de coach worden de reeds bij cliënt aanwezige sollicitatievaardigheden geïnventariseerd. Vervolgens wordt er op basis hiervan bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan vacature analyse, het CV, het schrijven van een passende sollicitatiebrief/motivatie (open en direct), digitale vacature platformen, digitaal solliciteren, presentatie telefonisch en persoonlijk en het voeren van sollicitatiegesprekken.
Begeleiding bij sollicitatiegesprekken
De coach biedt de cliënt ondersteuning op maat bij het voorbereiden en eventueel voeren van concrete sollicitatiegesprekken. Hierbij ligt de focus op presentatie en het goed kunnen verwoorden van de eigen kwaliteiten, valkuilen, capaciteiten en passie voor de betreffende functie.
Netwerktraining en profileren
Het is alom bekend dat veel werkzoekenden uiteindelijk passend werk vinden via hun eigen netwerk. De spreekwoordelijke “kruiwagen”. Hier wordt door velen nog te weinig gebruik van gemaakt. De coach ondersteunt de cliënt bij het in kaart brengen van zijn of haar netwerk en het wegnemen van barrières tijdens het netwerken. Naast het persoonlijk bekend maken van de zoekvraag binnen het netwerk kan het optimaal inrichten en inzetten van social media ook een onderdeel van de coaching zijn.
Jobhunten
Uiteraard zal de coach van Deltawerkers zelf ook actief "jobhunten" voor de cliënt. Zowel binnen het eigen bedrijvennetwerk van de coach als op vacatures die de coach voor de cliënt heeft gezocht en gevonden. Afhankelijk van de situatie en mogelijkheden neemt de coach of de cliënt hierover contact op met de organisatie waar (mogelijk) een passende vacature open staat.
Ondersteuning bij zelfstanding ondernemerschap (ZZP)
Voor cliënten die concreet overwegen als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan en hierin begeleiding kunnen gebruiken, wordt door de coaches van Deltawerkers specifieke begeleiding geboden. Deze coaching bestaat globaal uit drie onderdelen:
- Ondersteuning bij het verkennen van het ondernemersidee en het voorbereiden van het ondernemersplan;
- Ondersteuning bij het schrijven en toetsen van het ondernemersplan;
- Ondersteuning bij het daadwerkelijk realiseren van het ondernemersplan, starten als zelfstandige.
Een Naar Werk traject duurt maximaal 9 maanden en wordt gefinancierd door UWV. Diverse gemeenten bieden soortgelijke trajecten aan voor mensen die vallen onder de Participatiewet. Er zijn gemeenten die dit zelf uitvoeren en gemeenten die hiervoor externe partijen als Deltawerkers inschakelen.
Waarom jobcoaching?
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een passende (betaalde) werkplek om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Dit geldt uiteraard ook voor onze cliënten die door omstandigheden nog niet gewerkt hebben of nog geen duurzame en passende functie hebben gevonden of hebben weten te behouden. Door de wens van veel organisaties om meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO) en de krapte op de arbeidsmarkt ontstaan hierin gelukkig meer en meer mogelijkheden.
Ondanks bovengenoemde kansen wordt de maatschappij er niet minder complex op. We gaan in een hoog tempo naar een voor velen veeleisende, ontwikkelingsgerichte arbeidsmarkt waarbinnen werknemers doorlopend actief met hun loopbaan bezig zouden moeten zijn. Dit vraagt van werknemers een voortdurende ontwikkeling in kennis, maar ook in vaardigheden, houding en gedrag, naast een werkgever die hierin faciliteert op een wijze die bij de mogelijkheden en capaciteiten van de werknemer past. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage aan leveren.
Voor mensen die langere tijd uit het arbeidsproces zijn geweest en psychische, verstandelijk, sociale of fysieke uitdagingen ten aanzien van werk kennen, blijkt het lastiger om zonder professionele begeleiding (jobcoaching) tot een uiteindelijk duurzame arbeidsrelatie te komen. Uit de dagelijkse praktijk en vele onderzoeken blijkt, dat goede begeleiding door een professionele jobcoach tijdens dit proces voor meer wederzijds begrip tussen werkgever en werknemer zorgdraagt en een grotere kans op succes biedt.
Wat is jobcoaching?
Jobcoaching is een individuele re-integratievoorziening die wordt toegekend door UWV of gemeenten voor mensen die extra begeleiding nodig hebben op de werkvloer om goed te kunnen functioneren. Door middel van jobcoaching wordt op een professionele basis methodische ondersteuning geboden aan mensen bij het vinden en vooral behouden van werk op de reguliere arbeidsmarkt.
Het gaat hierbij om mensen met structurele psychische, verstandelijk, sociale of fysieke uitdagingen ten aanzien van werk die een Wajong-, WAO-, WIA-, of WAZ-uitkering van UWV ontvangen of mensen die een zogenaamde Indicatie Banenafspraak (BAB) hebben of kunnen krijgen op basis van hun situatie.
Een jobcoach ondersteunt een werknemer in het zo goed als mogelijk uitvoeren van zijn of haar functie en het behouden van zijn of haar baan bij de werkgever. De begeleiding vindt met name op het werk plaats en is in iedere situatie gebaseerd op maatwerk. Een jobcoach kan bijvoorbeeld coachen in het aanleren van nieuwe vaardigheden, het structureren van de werkzaamheden, het verbeteren van de onderlinge communicatie of het beter leren samenwerken. Daarnaast onderhoudt de jobcoach in samenspraak met de cliënt contact met het sociaal netwerk en eventueel andere bij de cliënt betrokken professionals om een integrale aanpak te waarborgen.
De jobcoach is ook meer en meer een “sparringpartner” richting de werkgever in het creëren van de juiste voorwaarden voor een duurzaam dienstverband voor de cliënt en een “win-win situatie” voor beiden. Advies met betrekking tot jobcarving, het meer structureren van taken en de meest effectieve benadering van de cliënt door de werkgever spelen hierin veelal een belangrijke rol.
Onze aanpak
Onze gespecialiseerde jobcoaches verlenen jobcoaching in opdracht van UWV en diverse gemeenten voor mensen met structurele psychische, verstandelijk, sociale of fysieke uitdaging die in aanmerking komen voor jobcoaching. Volgens ons is ieder mens en iedere werkomgeving uniek en vereist een jobcoachtraject daardoor een behoorlijke dosis maatwerk en flexibiliteit van alle betrokkenen.
Op basis van de persoonlijke situatie van de werknemer, de werkomgeving, de mogelijkheden van de cliënt en de organisatie wordt een jobcoachaanvraag inclusief de te bereiken (tussen)doelen opgesteld. De inzet van jobcoaching is altijd gericht op het vergroten van het zelfstandig functioneren van de werknemer en het coachen van zijn of haar leidinggevende en collega’s in het overnemen van de resterende begeleidende rol. Uiteindelijk resulterend in een volledig passende werkomgeving en een duurzame arbeidsrelatie voor beide partijen.
De coaching is zowel op de werknemer als op de werkgever gericht. De duur waarbinnen de (tussen)doelen kunnen worden bereikt is per individuele cliënt verschillend en afhankelijk van de mogelijkheden. Ondanks de eerder gestelde dosis maatwerk wordt binnen ieder jobcoachtraject in meer of mindere mate coaching verleend op de volgende aspecten:
- Introductie op de werkplek;
- Structureren van het werk;
- Vergroten werknemersvaardigheden (o.a. zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, flexibiliteit, stabiliteit, kwaliteit en initiatief);
- Inwerken en trainen;
- Opsporen en verhelpen van verstoringen in de arbeidssituatie;
- Begeleiden en meewerken op het werk;
- Begeleiding in de thuissituatie voor zover werk gerelateerd;
- Voorkomen van uitval, bevorderen terugkeer;
- Begeleiden van de direct leidinggevende;
- Evaluatie van de werkafspraken (tussen deelnemer en werkgever);
- Coördinatie van activiteiten gericht op voortzetting van het contract.
Onze ervaring leert dat de bovenstaande aanpak vrijwel altijd mooie succesverhalen oplevert in het bij elkaar brengen en houden van werkgevers en mensen met een uitdaging ten aanzien van werk.
De dienstverlening jobcoaching wordt gefinancierd vanuit UWV of gemeente. Jobcoaching kan overigens zowel bij aanvang van het dienstverband worden aangevraagd als tijdens het dienstverband, wanneer blijkt dat de inzet van een jobcoach alsnog gewenst is.
Waarom modulaire trajecten?
Wat ons betreft heeft iedereen recht op een zinvolle invulling van zijn of haar bestaan om vooral zijn of haar welzijn te vergroten. Daar kunnen en willen wij met onze dienstverlening graag een belangrijke bijdrage in leveren. Voor mensen met een ZW-, Wajong- of WIA-uitkering waarvoor een “Werkfit Maken traject” (nog) niet passend is, kunnen wij middels “Modulaire trajecten” invulling geven aan de begeleiding die juist zij zo hard nodig hebben. Een goed instrument om mensen die eerder misschien “buiten de boot vielen” nu wel verder op weg te helpen.
Wat zijn modulaire trajecten?
Modulaire diensten zijn re-integratietrajecten die worden toegekend door UWV, voor mensen die extra begeleiding nodig hebben richting het bevorderen van maatschappelijke deelname, sociale participatie of bij scholing. Door middel van coaching wordt op een professionele basis methodische ondersteuning geboden aan deze mensen. Samen worden weer kleine, behapbare stappen op de participatieladder gezet.
Het gaat hierbij om mensen met psychische, verstandelijke, sociale of fysieke uitdagingen ten aanzien van het deelnemen aan de maatschappij die een Wajong-, WAO-, WIA-, WAZ-, of ZW-uitkering van UWV ontvangen.
Via Deltawerkers worden de volgende modulaire re-integratiediensten aangeboden:
- Participatie interventie;
- Bevorderen maatschappelijke deelname;
- Begeleiding bij opleiding/studie.
Onze aanpak
Onze coaches helpen de cliënt op professionele wijze om via deze trajecten weer kleine behapbare stappen op de participatieladder te zetten richting meer welzijn. We onderzoeken samen wat er nodig is om weer op een positieve manier vooruit te kijken en te bouwen aan meer (zelf)vertrouwen.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van ieder afzonderlijk “modulair traject” uniek. Desondanks zullen de diverse trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Participatie interventie
Het gaat binnen dit traject met name om het weer opbouwen van vertrouwen en van de intrinsieke motivatie om in beweging te komen, het ondersteunen bij ervaren belemmeringen, het bieden van handvaten en concrete stappen om actiever te worden in het uitbreiden van de sociale contacten. Dit alles in behapbare kleine stappen. Het uiteindelijk doel is om de cliënt weer meer te laten participeren in de samenleving, door middel van een breder sociaal netwerk en op deze wijze het welzijn te vergroten. De duur van dit traject is maximaal 5 maanden.
Bevorderen maatschappelijke deelname
Het gaat binnen dit traject om het stimuleren en ondersteunen bij het verkrijgen van meer zelfvertrouwen en weerbaarheid, zodat de cliënt weer invloed kan hebben op het veranderen van zijn of haar de huidige situatie. Van belang hierbij is het stellen van de eigen grenzen en het vergroten van de belastbaarheid. Gedurende dit traject wordt er samen met de cliënt gezocht naar een regelmatige invulling van de dag (vrijwilligerswerk, dagbesteding of iets soortgelijks) van één of meerdere dagdelen per week. Men wordt actiever, komt (weer) tussen de mensen en zal mogelijk ook het nut inzien om uiteindelijk weer aan het werk te kunnen gaan binnen zijn of haar mogelijkheden. Het uiteindelijke doel van dit traject is dat de cliënt weer deelneemt aan gestructureerde, maatschappelijke activiteiten. De duur van dit traject is maximaal 5 maanden.
Begeleiding tijdens scholing
Scholing kan noodzakelijk zijn om weer aan het werk te komen. Begeleiding en ondersteuning door een coach om de kans op het volhouden en behalen van de opleiding te vergroten kan hierin onontbeerlijk zijn. We bekijken samen met de cliënt welke studievorm het beste past en we ondersteunen bij het volgen van scholing om voortijdige uitval te voorkomen. Zo ondersteunen we bijvoorbeeld bij het bieden van structuur, het doseren van de energie en de opleiding te plannen. Zo geven we de cliënt de tools om de opleiding of cursus met succes af te kunnen ronden. Het doel van dit traject is dat de opleiding succesvol is afgerond óf dat er een duidelijk beeld is waarom de cliënt hierin niet is geslaagd. De duur van dit traject is afhankelijk van de duur van de opleiding en de coaching behoefte.
Waarom loopbaanadvies?
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen. Wie ben ik, wat kan ik, waar liggen mijn mogelijkheden en wat wil ik? Complexe vragen waarbij voor de juiste antwoorden de hulp van een professioneel loopbaanadviseur vaak meer dan gewenst is.
Wat is loopbaanadvies?
Tijdens een loopbaanadviestraject wordt je volgens een vraaggerichte en methodische wijze begeleidt door een loopbaanadviseur in het maken en realiseren van keuzes op het gebied van loopbaan, werk en leren. Dit wordt gedaan door onderzoek (testen en/of assessments) naar interesses, competenties, persoonlijkheid, talenten, valkuilen en drijfveren en het samen verkennen van de hieruit voortvloeiende loopbaanmogelijkheden door middel van individuele coaching gesprekken. Dit resulteert in een goede basis en een concreet plan om jouw gewenste droombaan te bereiken.
Onze aanpak
Onze loopbaanadviseurs helpen jou op professionele wijze om de loopbaankeuze te maken die het beste bij jou past. Daarnaast ondersteunen zij bij het opstellen van een concreet plan (SMART) om jouw loopbaankeuze te bereiken. De loopbaanadviseur reikt hiervoor de benodigde informatie, advies en tools aan.
Een loopbaanadviestraject bestaat altijd uit meerdere individuele coaching gesprekken, testen en inspirerende opdrachten. Deelnemers geven achteraf vaak aan dat ze de gesprekken hebben ervaren als stimulerend en energiek. Deelnemers krijgen het gevoel dat ze zelf meer invloed hebben op hun loopbaan, leven en gezondheid. Zo delen werkgever en werknemer de verantwoordelijkheid om voor nu en in de toekomst duurzaam inzetbaar te blijven. Samen werken ze verder aan een succesvolle organisatie en werkgeluk.
De doorlooptijd en intensiteit van een traject is maatwerk en afhankelijk van jouw situatie en hulpvraag. Bij aanvang van een loopbaanadviestraject wordt hiervan op basis van het intakegesprek een inschatting gemaakt. Een loopbaanadviestraject wordt gefinancierd door de werkgever of door de werknemer en in sommige situaties door de overheid (subsidie).
Waarom Outplacement?
Bij outplacement ben jij met je werkgever overeengekomen het dienstverband (op termijn) te beëindigen en op zoek te gaan naar een andere baan buiten de huidige organisatie. Dit kan ontstaan doordat je zelf bent vastgelopen in het werk of de functie, er een onoplosbaar arbeidsconflict is ontstaan tussen jou en je werkgever, het werk door economische omstandigheden eindigt of dat er een reorganisatie plaats vindt.
Verandering van baan, zeker buiten de vertrouwde organisatie brengt voor de meeste mensen veel vragen en onzekerheden met zich mee. Het is dan vaak niet gemakkelijk een dergelijke verandering te aanvaarden, ongeacht de reden of oorzaak. Daarnaast kan het zijn dat je al een behoorlijke tijd uit het sollicitatieproces bent en mogelijk moeite hebt hierin weer aan te haken. Zeker wanneer je al een flinke tijd werkzaam bent geweest voor je huidige werkgever. Het maakt emoties los en er kan weerstand ontstaan.
Begeleiding tijdens een Outplacement traject biedt je dan vele voordelen. Je wordt ondersteund bij het opnieuw vaststellen van je interesses, competenties en ambitie en leert deze te koppelen aan de mogelijkheden op de huidige arbeidsmarkt. Met als doel het opnieuw bereiken van “werkgeluk” in een nieuwe baan.
Wat is Outplacement?
Een Outplacement traject helpt jou op de weg naar een concrete nieuwe baan. Tijdens een Outplacement traject wordt je hierin volgens een vraaggerichte en methodische wijze begeleidt door een coach in het verwerken van “rouw”, het wegnemen van weerstanden, in het maken en realiseren van passende keuzes op het gebied van werk en het vinden van nieuw werkgeluk in een passende baan.
Dit wordt gedaan door onderzoek (testen en/of assessments) naar interesses, competenties en drijfveren en het samen verkennen van de hieruit voortvloeiende loopbaanmogelijkheden en concrete acties om je nieuwe droombaan te bereiken. De volgende loopbaanvragen zijn leidend voor het traject: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik en hoe kom ik daar?
De ervaring leert dat de inzet van een Outplacement traject de kans op het snel vinden van een nieuwe passende droombaan aanzienlijk vergroot.
Onze aanpak
De aanpak van Deltawerkers is altijd resultaat- en toekomstgericht. Onze specialistische kennis en ervaring met outplacement voor verschillende beroepsgroepen en ons brede werkgeversnetwerk in het noorden maken de kans op succes bijzonder groot. Wij houden sterk rekening met jou wensen, maar zijn ook eerlijk over de kansen en mogelijkheden die andere opties bieden. Op deze manier weten wij weerstand om te buigen naar een open, positieve houding tegenover een nieuwe toekomst.
Onze coaches helpen jou op professionele wijze om de beroepsrichtingen te ontdekken die het beste bij jou passen. Daarnaast ondersteunen wij je bij de concrete stappen om jouw gewenste baan en nieuw werkgeluk te bereiken. De coach speelt hierin een actieve rol en reikt hiervoor de benodigde informatie, advies en tools aan.
Iedere persoon is uniek in zijn of haar kwaliteiten en uitdagingen, dat maakt ook de invulling van jouw Outplacement traject uniek. Desondanks zullen de diverse trajecten overwegend bestaan uit de volgende onderdelen:
Individuele coaching gesprekken
Indien noodzakelijk individuele coaching gericht op het verwerken van weerstanden, rouw en het ombuigen van belemmeringen. Met als doel weer met een positieve blik naar de toekomst en de kansen die deze biedt te kijken.
Testen of assessments
Tijdens dit onderdeel worden, indien nodig, diverse testen op een digitaal portaal gedaan (al dan niet met directe ondersteuning van de coach). De uitkomsten van deze testen geven inzicht in je persoonskenmerken, drijfveren, interesses, competenties en arbeidsmarktmogelijkheden en komen bij de andere activiteiten binnen dit traject meer dan goed van pas.
Sollicitatietraining
Door de coach worden de reeds bij jou aanwezige sollicitatievaardigheden geïnventariseerd. Vervolgens wordt er op basis hiervan bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan vacature analyse, het CV, het schrijven van een passende sollicitatiebrief/motivatie (open en direct), digitale vacature platformen, digitaal solliciteren, presentatie telefonisch/persoonlijk en het voeren van sollicitatiegesprekken.
Begeleiding bij sollicitatiegesprekken
De coach biedt jou ondersteuning op maat bij het voorbereiden en eventueel voeren van concrete sollicitatiegesprekken. Hierbij ligt de focus op presentatie en het goed kunnen verwoorden van je eigen kwaliteiten, valkuilen, capaciteiten en passie voor de betreffende functie.
Netwerktraining en profileren
Het is alom bekend dat veel werknemers uiteindelijk nieuw passend werk vinden via hun eigen netwerk. De spreekwoordelijke “kruiwagen”. Hier wordt door velen nog te weinig gebruik van gemaakt. De coach ondersteunt jou bij het in kaart brengen van je netwerk en het wegnemen van barrières tijdens het netwerken. Naast het persoonlijk bekend maken van jouw zoekvraag binnen het netwerk zal het optimaal inrichten en inzetten van social media ook een onderdeel van de coaching zijn.
Jobhunten
Uiteraard zal de coach van Deltawerkers zelf ook actief voor je "jobhunten". Zowel binnen het eigen bedrijvennetwerk van de coach/Deltawerkers als op vacatures die de coach voor jou heeft gezocht en gevonden. Afhankelijk van de situatie en mogelijkheden neemt de coach of jijzelf hierover contact op met de organisatie waar (mogelijk) een passende vacature open staat.
Ondersteuning bij zelfstanding ondernemerschap (ZZP)
Mocht je concreet overwegen als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan en hierin begeleiding kunnen gebruiken, dan wordt deze specifieke begeleiding ook door de coaches van Deltawerkers geboden. Deze coaching bestaat globaal uit drie onderdelen:
- Ondersteuning bij het verkennen van het ondernemersidee en het voorbereiden van het ondernemersplan;
- Ondersteuning bij het schrijven en toetsen van het ondernemersplan;
- Ondersteuning bij het daadwerkelijk realiseren van het ondernemersplan, starten als zelfstandige.
De duur van een Outplacement traject is maatwerk en afhankelijk van de in overleg gemaakte afspraken. Een Outplacement traject wordt in principe direct of indirect gefinancierd door de werkgever.
Categorieën
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.
Niet alleen blijven we langer werken, ook technologische ontwikkelingen gaan snel. Een door jou ooit gekozen beroep kan veranderen of zelfs verdwijnen. Je ontwikkelt je zelf ook: je komt in een andere levensfase en je behoeften, wensen of ambities veranderen. De noodzaak tot loopbaanadvies kan dus ontstaan tijdens verschillende fasen van het leven en naar aanleiding van diverse situaties die ontstaan in je arbeidzame leven.
Op jongere leeftijd gaat het vaak om het maken van een gedegen beroeps- en/of studiekeuze. Maar, ook bijvoorbeeld een gewenste volgende carrièrestap, reorganisatie, ontslag en het “vastlopen” in de huidige functie kunnen de nodige loopbaanvragen oproepen.